Összegyűjtöttem azokat a részeket a KRESZ-ből, amik szabályozzák a kerékpáros közlekedés módját. Elsőnek a nyers anyagot olvashatjátok, utána pedig egy rövid értelmezését félkövéren, mert mint a múltkori erdőtörvényes bejegyzésemben is említettem, van a szabály (félreérthetően), van a rendőrségi és bírósági (gyakorlati) értelmezés, végül pedig a jogi és gyakorlati ismeretek nélküli téves szóbeszéd, melyek előszeretettel kerülnek elő az on- és offline beszélgetések során, aztán mikor a dolog (pl. baleset miatta, büntetés) a gyakorlatban bekövetkezik, jön a pofára esés, hogy az a nagyokos a XY Facebook csoportban mégis téves információt adott és annak lett igaza akit nagyban hülyéztek. Ezeket a tévedéseket szeretném ha az olvasóim elkerülnék. Az olyan egyértelmű részeket, hogy a piros lámpa tilosat jelent kihagytam.
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
(4)5 Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában a járművezető szervezetében szeszesital fogyasztásából származó alkohol jelenlétére vonatkozó korlátozást.
Jelentése: A kerékpáros ihat szeszes italt, de csak olyan mértékben, hogy a biztonságos vezetésre még alkalmas maradjon.
(3)20 Ha az (1) bekezdésben említett fényjelző készülék lámpái az álló vagy a haladó gyalogos mellett kerékpárt is mutatnak, a (2) bekezdés rendelkezései - értelemszerűen - az úttestet keresztező kerékpárúton haladó kerékpárosra is vonatkoznak.
Jelentése: Mikor haladsz a kerékpárúton, de zebrás, jelzőlámpás részhez érsz, amennyiben van kerékpáros ikon is, az rád is vonatkozik. Itt hozzáteszem, hogy szokott lenni ilyen helyeken külön jelzőlámpa kerékpárosoknak (inkább nagyvárosokban), és olyan is, hogy habár párhuzamosan fut a zebra a kerékpárúttal, nincs ikon, de értelemszerűen érvényes a jelzés a kerékpárosra is.
Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.
Jelentése: Ha ilyen táblát látsz, elsőbbsége van a kerékpárosnak amennyiben a megfelelő részen halad. Tehát a sima elsőbbségadás kötelező tábla még nem ad elsőbbséget a kerékpárosnak. Igaz ezt a táblát a kerékpárúton haladva Te nem látod, így reméljük minden olyan helyre kitették ezt a táblát, ahol a kerékpárosnak nincs jelezve, hogy neki kellene megállnia.
e)49 „Kerékpárút” (26. ábra); a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos;
Fontos: Segédmotoros kerékpár is közlekedhet lakott területen kívül kerékpárúton, de max. 30 km/h-val. Segédmotoros kerékpárnak minősül:
- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében
i)53 „Gyalog- és kerékpárút” (26/d. ábra); a gyalogos, a kerekes szék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el (26/e. ábra), a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet;
Jelentése: Ha a baloldali táblát látjuk, akkor ne csodálkozzunk a gyalogosok össze-vissza mennek rajta, megtehetik. Ha viszont a jobb oldalit és a sávunkba tévednek, nyugodtan csengessünk nekik.
g/1.55 „Gyalogos övezet (zóna)” (26/h. ábra); a jelzőtábla olyan terület kezdetét jelzi, amelynek útjai a gyalogosok közlekedésére szolgálnak; jármű közlekedése a gyalogos övezetben tilos. Ha a tábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van - a jelzett időszakon kívül - az ott lakók járművei, illetőleg az út kezelője által kiadott engedéllyel rendelkezők járművei, valamint a kerékpárosok - a gyalogosok veszélyeztetése nélkül - legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek. A kiegészítő táblán jelzett időszakban az övezetben a várakozás tilos. A mozgáskorlátozott személyt szállító jármű - amennyiben ennek feltételei adottak - az övezetben közlekedhet és várakozhat.
Jelentése: Gyalogos zónában is lehet kerékpározni, azonban max. 10 km/h-val.
i/1.57 „Gyalogos és kerékpáros övezet (zóna)” (26/j. ábra); a jelzőtábla olyan terület kezdetét jelzi, amelynek útjai a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésére szolgálnak, egyéb jármű közlekedése az övezetben tilos. Kerékpárosoknak, az út számukra burkolati jellel elválasztott vagy eltérő színű burkolattal megjelölt részén kell közlekedni, legfeljebb 20 km/óra sebességgel. Az út egyéb részein a kerékpárosok - a gyalogosok veszélyeztetése nélkül - legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek. A kerékpárosok számára kijelölt útfelületen a gyalogosok nem közlekedhetnek. Ha a jelzőtábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van - a jelzett időszakon kívül - az ott lakók járművei és a közútkezelő engedélyével rendelkezők járművei az övezetben legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek. A kiegészítő táblán jelzett időszakban az övezetben a várakozás tilos. A mozgáskorlátozott személyt szállító jármű - amennyiben ennek feltételei adottak - az övezetben közlekedhet és várakozhat.
Jelentése: Ilyen táblát látva a területen van kerékpározás számára kijelölt rész, ez esetben azon ott max. 20 km/h-val közlekedhetünk.
v)73 „Kerékpárral behajtani tilos” (49. ábra);
Jelentése: Behajtani tilos. Ajjaj :)
a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,
Jelentése: Az úttest jobb széléhez húzódva kerékpározzunk. Még mielőtt valaki beírná, hogy ez egy kiragadott sor, igazat adok neki, de összességében is ezt jelenti, és ez a gyakorlati alap is. Régen benne volt a szorosan szó is, ez kikerült, de nem azt jelenti az út közepén nyomhatjuk. Amikor érdemes sávot foglalni, persze mindig időben, körültekintéssel és nem a forgalmat feltartva: Jobbra kanyarodásnál, hogy a szintén jobbra kanyarodót megússzuk magunk mellett, hiszen kanyarodásnál több helyre lehet szükségünk. Körforgalomnál, tudom vannak negatív tapasztalatok így is, de még mindig biztonságosabb mint a kör szélén. Általánosságban véve mindig az útviszony döntse el hogyan is tekerünk. Egy szűk forgalmas úton, egy szélesebb úton, rosszabb-, jobb minőségű úton, vagy gyér forgalmún stb. mindig más megoldást kívánhat. A fő szempont az legyen, hogy ne tartsuk fel a forgalmat, de a saját testi épségünket se veszélyeztessük pl. a felgyűrődött aszfalton. Igazi recept nincs, tehát olyan, hogy mindig menjünk az út közepén amíg le nem dudálnak, vagy a legszélén, az ilyen szélsőséges nézetek nem helytállók a gyakorlatban. Azok akik ilyennel szoktak jönni, általában keveset kerékpároznak forgalomban, vagy csak néhány szakasz alapján mondják másnak a tutit.
h/1.147 „Előretolt kerékpáros felálló hely a balra bekanyarodó kerékpárosok számára” (153/a. ábra); a forgalomirányító fényjelző készülékkel szabályozott útkereszteződésben az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon (158/k. ábra) vagy a kerékpársávon oda érkező és balra bekanyarodó kétkerekű kerékpárok a megállás helyét jelölő vonalak közötti, kerékpárt mutató sárga színű útburkolati jellel (158/i. ábra) megjelölt úttestre csak a járművek forgalmát irányító fényjelző készülék piros fényjelzésének időtartamában szabad - a 36. § (12) bekezdésében foglaltak és a besorolás általános szabályai szerint - a többi jármű elé besorolva a továbbhaladáshoz felkészülni;
Jelentése: Ilyen esetben amennyiben balra kanyarodunk, beállhatunk előre. Én úgy szoktam, ha az első autó is balra fog kanyarodni inkább mögé állok be, de más esetben igen hasznos szerintem is.
p/1.151 az utat keresztező kerékpárút (158/g. ábra).
Jelentése: Kerékpárútnak minősül, tehát nem kell leszállnunk ilyen esetben a kerékpárról, azonban egyáltalán nem biztos, hogy elsőbbségünk is van rajta, figyeljük előtte a táblát és a felfestést, hogy kiderüljön.
d)193 teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral | 40 km/óra, | ||||
da)194 lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít | 50 km/óra, | ||||
db)195 lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel | 40 km/óra, |
d/2.197 a kerékpárúton közlekedő járművel | 30 km/óra, | ||||
d/3.198 a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel | 20 km/óra, |
Jelentése: Amit kiemelnék, hogy amennyiben a járdát kerékpárútra és járdára osztották sárga csíkkal jelölve (tehát nem gyalog- és kerékpárútról van szó), abban az esetben is 30 km/h-val lehet közlekedni rajta. Igaz ez a legtöbbször nem célszerű.
(12)227 Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.
Jelentése: Előzheted az álló sort, de csak jobb oldalon és több sávos egyirányú út esetén sem lehet a sorok közt szlalomozni.
Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok
54. § (1)343 Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(2)344 Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
(3)345 Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.
(4)346 Kerékpárral
a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia. Niro: Ennek a sornak az alapján szokták a rendőrök büntetni a zebrán kerékpározókat, és ezen sor alapján még egy más véleményen lévő sem fizette ki a büntetését másnak a kiváló tanácsáért. Kemény világot élünk mi? :)
(5)347 A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
(6)348 A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson
a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és
b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot)
visel.
(7) Tilos
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;
b) elengedett kormánnyal kerékpározni;
c)349 kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpárutánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni;
d) kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;
e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani;
f) kerékpárral állatot vezetni.
(8)350 Az (1) és a (3) bekezdésben, a (4) bekezdés b) pontjában, valamint a (7) bekezdés b)-f) pontjában foglalt rendelkezéseket a segédmotoros kerékpárok - a quad és a mopedautó kivételével - közlekedésére is alkalmazni kell azzal, hogy
a) lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni,
b) kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani,
c) segédmotoros kerékpárhoz utánfutót kapcsolni
nem szabad.
(9)351 A három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral személyt szállítani akkor szabad, ha a jármű vezetője a 17. életévét betöltötte.
(10)352 A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
(11)353 Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpár nyomot (158/k. ábra) is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek.
Jelentése: Ami ebben kivetnivaló van, az a 11-es pont. Oútisok biztosan értik miért :)
Lesz ebből még pár bejegyzés, mert néhány fontos dolog kimaradt, vagy megér egy külön misét, addig is emésszétek ezt. Mielőtt valaki az értelmezésembe beleköt, én úgy értelmezem ahogy a rendőrség büntet és a bíróság jóváhagyja. Ha valaki máshogy cselekszik, vagy más tanácsot ad, lelke rajta, gondolom a büntetést is kifogja majd tudni fizetni, meg holtakat is tud feltámasztani. Ugye "zebrán csak elsőbbség nem jár ha áttekerünk rajta" klub tagjai? :) Nekik csak annyit üzenek, legalább álljanak meg a zebránál és nézzenek előtte körül, én is úgy szoktam. Szerintem is baromság az azért hal meg valaki mert átteker rajta duma, mert igazából azért halnak meg, ahogyan a semmiből áttekernek rajta körültekintés nélkül. Az ilyenek gyalogosan sem szoktak körülnézni a zebránál? Nekik küldöm ezt a számot, gyerekkoromban imádtam :)
Forrás: KRESZ
Niro